برای افزایش امنیت شبکه‌های اجتماعی خود چه کارهایی لازم است انجام دهیم؟

امنیت شبکه به معنی اقداماتی جهت محافظت از شبکه شما و حفظ یکپارچگی آن در برابر تهدیدات احتمالی است. با استفاده از راه حل های سخت افزاری و نرم افزاری برای مدیریت دسترسی به شبکه، کسب و کار شما باید تهدیدها را شناسایی کرده و از دسترسی آنها به سیستم جلوگیری کند. در نتیجه، امنیت شبکه بر مدیریت دستگاه‌های خاص تمرکز نمی‌کند، بلکه بر نحوه ارتباط و تعامل آن دستگاه‌ها با یکدیگر متمرکز است.

مهم نیست که کسب و کار شما چقدر کوچک است، باید موارد زیر را در امنیت شبکه کسب و کار کوچک یا متوسط خود شناسایی و اجرا نمایید تا اقدامات به درستی اجرا شوند.

تهدیدات امنیتی شبکه:

تهدیدات امنیتی شبکه می‌توانند هم از درون کسب‌وکار (کارمندی که از دسترسی خود برای به خطر انداختن کسب‌وکار استفاده می‌کند) و هم خارج از کسب‌وکار (هکری که قصد سرقت داده‌های شما را دارد) سرچشمه گیرند. همچنین این تهدیدات می‌توانند در نتیجه عدم استفاده صحیح از ابزارهای حفاظتی، خطاهای انسانی یا سهل انگاری (مانند باز کردن ایمیل ناشناخته و کلیک کردن روی پیوستی که باعث نصب بدافزار روی سیستم می شود) ظاهر شوند.

اهداف امنیت شبکه:

بر اساس نوع، اندازه و پیچیدگی های کسب و کار شما، جزئیات اهداف امنیت شبکه با سایر مشاغل کوچک یا متوسط، حتی در همان صنعت، متفاوت خواهد بود. با توجه به مناطقی که باید ایمنی بالاتری داشته باشند و در نظر گرفتن هرگونه نقض امنیتی موجود، اهداف خود را تعریف و فهرست نمایید. به عنوان مثال، شرکتی که شبکه آنها مورد نفوذ قرار گرفته است می بایست امنیت رمز عبور کارمندان را افزایش دهد، مدیریت دستگاه تلفن همراه را طوری تنظیم کند که دستگاه های در معرض خطر نتوانند به شبکه متصل شوند و سرورهای شبکه اصلی و مهمان را از هم جدا کنند.

پلن امنیت شبکه:

حالا می‌توانید یک پلن امنیت شبکه ایجاد کنید تا اهداف امنیتی که برای شرکت خود تعیین کرده‌اید را پوشش دهد. این پلن باید شامل تعیین نقش‌های خاص کارکنان در هنگام اجرای این قوانین باشد (به عنوان مثال، منابع انسانی، رهبران تیم و فناوری اطلاعات) و اینکه آیا تغییرات توسط تیم داخلی انجام می‌شود یا به یک تیم فناوری اطلاعات خارجی واگذار خواهد شد.

سیاست امنیت شبکه:

حالا شما باید دانش و ابزار لازم برای ایجاد یک سیاست امنیت شبکه در کسب‌وکار خود را داشته باشید. این سیاست باید شامل موارد زیر باشد:

  • قوانین دسترسی به شبکه رایانه‌ای
  • نحوه اجرای قوانین و مقررات
  • اصول اولیه روش‌های امنیتی شرکت
  • محیط امنیت شبکه

اگر انجام این فرایندها برای شما دشوار است، می‌توانید از یک شرکت متخصص کمک بگیرید.  شرکت های ارائه دهنده خدمات امنیت شبکه می‌توانند تمام مراحل ایجاد و اجرای سیاست امنیتی در شبکه را برای شما انجام دهند.

چرا امنیت شبکه مهم است؟

بدون امنیت شبکه موثر، داده‌های شما در معرض خطر هستند. جرایم سایبری در حال افزایش است و تهدیدات سایبری هر روز پیچیده‌تر می‌شوند. حتی با انجام ابتدایی ترین اقدامات امنیت شبکه، می توانید به طور موثری از نفوذ بدافزار، ویروس ها و تلاش های هک جلوگیری کنید. به طور کلی، امنیت شبکه برای جلوگیری از نقض اطلاعات ضروری است که می تواند تبعات منفی زیادی بر اعتبار مالی کسب و کار شما وارد نماید.

در ادامه عناصر مختلف مرتبط با امنیت شبکه توضیح داده می شود.

1. کنترل دسترسی:

مجوز دسترسی کامل به کل شبکه برای تمام کاربران، اشتباهی است که بسیاری از مشاغل جدید مرتکب می شوند. محدود کردن و مدیریت دسترسی به شبکه یک بخش اساسی از امنیت شبکه است. هر کاربر فقط دسترسی به برنامه ها، پوشه ها و فایل هایی را نیاز دارد که مستقیماً برای انجام کار خود از آنها استفاده می کند.

اطمینان حاصل کنید که هر کاربر و دستگاه جدید از سیاست‌ها و روش‌های صحیح عبور کرده است تا شناسایی شود. باید سیاست‌های امنیتی اتخاذ گردد تا انواع مختلف دستگاه‌هایی که به شبکه دسترسی دارند را پوشش دهند. در نتیجه شما می‌توانید مشخص کنید که چه کسانی دارای دسترسی تایید شده هستند و کاربران یا دستگاه‌های شناسایی نشده را از دسترسی نامحدود یا هرگونه دسترسی به شبکه منع نمایید. به این فرآیند اغلب کنترل دسترسی شبکه (NAC) گفته می شود.

کنترل های مختلف امنیت شبکه به شرح زیر است:

2. مدیریت هویت کاربر:

مدیریت هویت، کنترل اطلاعات مربوط به کاربران در یک سیستم رایانه‌ای است. این اطلاعات شامل مواردی مانند نام کاربری، رمز عبور، نقش کاربر و دسترسی‌های کاربر می باشد. مدیریت هویت کاربر به شما کمک می‌کند تا از شبکه و داده‌های حساس خود در برابر دسترسی غیرمجاز محافظت نمایید. با مدیریت هویت کاربر، می‌توانید:

  • مشخص کنید که چه کسانی امکان دسترسی به شبکه و داده‌های شما را دارند.
  • تعیین کنید که هر کاربر به چه منابعی دسترسی خواهد داشت.
  • بر فعالیت کاربران نظارت کنید تا از سوء استفاده احتمالی جلوگیری شود.

به طور کلی کاربران در هر کسب و کار، امتیازات دسترسی بیشتری نسبت به آنچه برای انجام کار خود نیاز دارند را دریافت می کنند. مدیریت هویت کاربر برای هر کسب‌وکاری، صرف نظر از اندازه یا نوع آن، ضروری می باشد. هرچه کاربران دسترسی بیشتری داشته باشند، احتمال وقوع نقض داده بیشتر است.

3. ضد بدافزار:

ضد بدافزار یک ابزار ضروری دیگر برای امنیت شبکه در هر کسب‌وکار است. آنتی‌ویروس و ضد بدافزار باید بخشی از امنیت شبکه شما باشند تا بتوانند هرگونه ویروس، کرم، باج‌افزار، نرم افزارهای جاسوسی یا تروجان را که سعی در نفوذ به سیستم شما دارند، شناسایی و کنترل کنند. یک برنامه تشخیص بدافزار خوب نه تنها بدافزار ورودی را شناسایی می‌کند بلکه به‌طور مداوم فایل‌ها را برای موارد غیرعادی، بررسی می‌ نماید. این امر بسیار مهم است زیرا نمی‌توانید فقط به محافظت تکیه کنید و باید خطای انسانی را نیز در نظر بگیرید.

با ادغام هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، ابزارهای مدرن ضد بدافزار در پیش‌بینی و پاسخ دادن به تهدیدات جدید و در حال تغییر، بهتر شده‌اند. این فناوری‌های پیشرفته امکان اتخاذ اقدامات امنیتی پیشگیرانه و تطبیقی را فراهم می‌کنند و محافظت بهتری در برابر حملات بدافزار پیچیده ارائه می‌دهند که روش‌های سنتی ممکن است آنها را شناسایی نکنند. پیاده‌سازی راه‌حل‌های ضد بدافزار مجهز به قابلیت‌های هوش مصنوعی، اطمینان می‌دهد که سیستم دفاعی پویا و قدرتمندی در برابر طیف گسترده‌ای از تهدیدات سایبری وجود دارد.

4. امنیت برنامه:

امنیت برنامه به معنای محافظت از برنامه ها در برابر آسیب‌پذیری‌ها و حملات است. برنامه‌های ناامن به راحتی می‌توانند توسط هکرها مورد سوء استفاده قرار گیرند تا به شبکه نفوذ کنند یا داده‌های شما را سرقت نمایند.

برای محافظت از برنامه های خود، باید اقدامات امنیتی زیر را انجام دهید:

  • از کد منبع خود محافظت کنید. کد منبع حاوی تمام اطلاعات مورد نیاز برای ساخت برنامه شما می باشد. بنابراین، مهم است که آن را از دسترسی غیرمجاز محافظت نمایید.
  • به‌طور مداوم آسیب‌پذیری‌های جدید در برنامه‌ها شناسایی می‌شوند. بنابراین مهم است که برنامه‌های خود را به‌طور منظم بروزرسانی کنید تا از آخرین پچ‌های امنیتی بهره‌مند شوید.
  • از ابزارهای امنیتی استفاده نمایید. ابزارهای امنیتی می‌توانند به شما کمک کنند تا آسیب‌پذیری‌های برنامه‌های خود را شناسایی و برطرف کنید.

DevSecOps یک رویکرد جدید برای توسعه نرم‌افزار است که بر امنیت تمرکز دارد. این رویکرد شامل ادغام اقدامات امنیتی در تمام مراحل چرخه حیات توسعه نرم‌افزار می باشد. DevSecOps می‌تواند به کاهش خطرات امنیتی برنامه‌ها کمک کند زیرا امنیت از همان ابتدا در نظر گرفته می‌شود و نه به عنوان اقداماتی که بعدا قرار است انجام گردد.

5. امنیت سخت افزار:

امنیت سخت افزار بخش دیگری می باشد که برای تکمیل امنیت نرم افزار نیاز است به آن توجه گردد و در کنار همتایان خود نباید نادیده گرفته شود. در مقابل برنامه‌های آنتی‌ویروس، امنیت سخت‌افزار به دستگاه‌های سخت‌افزاری فیزیکی اطلاق می گردد که از آسیب‌پذیری‌ها محافظت می‌کنند. دستگاه‌هایی که عنصری اضافی از امنیت را به شبکه شما ارائه می‌دهند و شامل فایروال‌ها و ماژول‌های امنیتی سخت‌افزاری هستند.

ماژول امنیتی سخت‌افزاری یک دستگاه محاسباتی فیزیکی برای محافظت از سخت‌افزار رایانه است. همچنین پردازش رمزنگاری (از طریق یک یا چند تراشه پردازنده رمزنگاری) را فراهم و کلیدهای دیجیتال را مدیریت می‌کند. این بدان معنا است که احراز هویت با قدرت انجام می شود. به طور سنتی، ماژول‌ها به شکل کارت قابل نصب یا دستگاه خارجی هستند که مستقیما به یک رایانه یا سرور شبکه متصل می‌ گردند.

6. حفاظت از شبکه با روش های مبتنی بر هوش مصنوعی:

بسیاری از ابزارهای تشخیص تهدید اکنون از هوش مصنوعی برای افزایش کارآیی خود استفاده می‌کنند. این ابزارهای AI توانایی پیش‌بینی تهدیدات خارجی را قبل از وقوع و در حین وقوع و همچنین امکان پاسخ دادن به حملات باج‌افزار یا بدافزار را دارند. این پاسخ‌های پیش‌بینی شده و خودکار مطمئناً تأثیر زیادی بر امنیت شبکه خواهند داشت.

هوش مصنوعی امروزه موج تحول دیجیتال را رهبری می‌کند. شرکت‌های بزرگ و کوچک به طور فعال استفاده از AI را در کسب و کار و خدمات خود گسترش می‌دهند. مدیران ارشد به طور مداوم درک کامل‌تری از AI و چگونگی استفاده از آن به نفع کسب‌وکار خود به دست آورند. کسب‌وکارها از AI برای تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده استفاده می‌کنند که به آنها امکان تعامل با مشتریان و متمایز شدن از رقبا را می‌دهد.

تکامل هوش مصنوعی در تشخیص تهدید، اکنون الگوریتم‌های یادگیری ماشینی را در برگرفته است که می‌توانند الگوها را تحلیل کرده و از آنها بیاموزند و حتی حفاظت پیچیده‌تری ارائه می‌دهند. این نوع حفاظت شامل شناسایی ناهنجاری‌هایی در رفتار شبکه می باشد که ممکن است از اقدامات امنیتی سنتی عبور کنند. ادغام یادگیری ماشینی، سیستم‌های هوش مصنوعی را قادر می‌سازد تا با گذشت زمان تکامل یافته و بهبود یابند. همچنین توانایی آنها در شناسایی تهدیدهای جدید و در حال تکامل را افزایش می دهند.

7. امنیت ایمیل:

پورتال های ایمیل خطرات قابل توجهی در مورد نقض اطلاعات دارند و به عنوان اولین راه برای به خطر انداختن داده های یک کسب و کار به کارگرفته می شوند. بسیاری از مهاجمان، ایمیل ها را برای فیشینگ و ارسال لینک های بدافزار هدف قرار می دهند. آنها اطلاعات شخصی را جمع آوری می کنند تا با ارسال ایمیل های جعلی، گیرندگان را فریب دهند.

حفاظت ایمیل ها از طریق یک برنامه امنیتی، برای مسدود کردن حملات ورودی و مدیریت پیام های خروجی، بسیار مهم می باشد. پیچیدگی حملات فیشینگ افزایش یافته است. این حملات اغلب از طریق جعل هویت مدیران یا شرکای مورد اعتماد و درخواست اطلاعات حساس یا تراکنش های مالی انجام می شوند.

آموزش کارمندان نیز در اینجا بسیار مهم است زیرا اگر گیرنده لینک ویروسی و بدافزار را باز نکند، از آلوده شدن سیستم و شبکه جلوگیری می شود. آموزش منظم جهت آگاه سازی کارکنان در مورد آخرین تکنیک های فیشینگ و بهترین شیوه ها برای شناسایی و گزارش ایمیل های مشکوک، ضروری است.

8. فایروال های امنیتی شبکه:

فایروال ها بخش مهمی از امنیت شبکه برای هر سازمان هستند. آنها یک مانع سخت بین شبکه مورد اعتماد داخلی شما و شبکه های خارجی نامطمئن مانند اینترنت ایجاد می کنند. شما قوانینی را تعریف می کنید که تعیین می نمایند چه ترافیکی مجاز است و چه داده ای باید توسط فایروال مسدود شود.

احتمالاً شما فایروال های سنتی در کسب و کار خود دارید. با این حال، در دنیای امروزی که تهدیدات سایبری دائماً در حال تغییر هستند، فایروال‌های نسل بعدی (NGFWs) گزینه بهتری هستند. NGFWs می‌توانند ترافیک شبکه را به صورت عمیق‌تری بررسی کنند و تهدیدات پیچیده‌تری مانند بدافزار و حملات هدفمند را شناسایی نمایند.

این فایروال های پیشرفته قادر به بررسی دقیق محتویات ترافیک شما هستند تا تهدیدات سایبری پیچیده را شناسایی و مسدود کنند. همچنین به طور یکپارچه با سایر سیستم های امنیتی ادغام می شوند و رویکردی جامع تر و سازگارتر برای امنیت شبکه ارائه می دهند. ویژگی هایی مانند آگاهی و کنترل برنامه، حفاظت از تهدیدات پیشرفته و پاسخ های خودکار به تهدیدات شناسایی شده، بخشی از اقداماتی است که NGFW ها را در استراتژی امنیت سایبری مدرن، ضروری می کند.

فایروال های امنیتی در امنیت شبکه

9. تشخیص نفوذ و پیشگیری:

نرم افزار تشخیص نفوذ، شبکه شما را از نظر فعالیت مشکوک یا مخرب، با اسکن ترافیک شبکه کنترل می کند. نرم افزار، نتایج مربوط به فعالیت های مشکوک را معمولاً مستقیماً برای یک مدیر یا مدیران ارسال می نماید. همچنین ممکن است در یک سیستم اطلاعات امنیتی و مدیریت رویداد (SIEM) جمع آوری شود.

یک سیستم پیشگیری از نفوذ (IPS) هر گونه حمله را قبل از اجرا مسدود می کند. آنها اغلب از هوش مصنوعی برای پیش بینی و شناسایی الگوهای تهدید استفاده می کنند. یک IPS به طور مداوم شبکه شما را رصد کرده و به دنبال فعالیت های مخرب احتمالی خواهد بود. همچنین اطلاعات مربوط به این موارد را ضبط می کند.

10. امنیت دستگاه موبایل:

هنگام اتخاذ روش های مختلف جهت بالا بردن امنیت شبکه، دستگاه‌ها و برنامه‌های تلفن همراه که مجرمان سایبری آنها را به عنوان یک هدف در نظر می گیرند، فراموش نکنید. هر سال، تعداد بیشتری از مشاغل از اپلیکیشن های سازمانی در دستگاه های تلفن همراه شخصی استفاده می کنند. دستگاه هایی که دسترسی به شبکه دارند نیاز به کنترل و نظارت خواهند داشت. همچنین ارتباطات باید به گونه ای پیکربندی شوند تا ترافیک شبکه خصوصی بماند.

11. امنیت بی سیم:

امنیت شبکه های بی سیم باید سختگیرانه تر و تخصصی تر از شبکه های سیمی باشد زیرا شبکه های بی سیم طبیعتاً امنیت کمتری دارند. بدون تدابیر امنیتی قوی و مؤثر، نصب یک LAN بی‌سیم می‌تواند مانند قرار دادن پورت‌های اترنت در همه جا باشد تا افراد ناشناس به شبکه شما دسترسی داشته باشند.

برای جلوگیری از سوء استفاده، باید ابزارهای تخصصی که شبکه های بی سیم را محافظت می کنند، به کار گرفت و همچنین اقداماتی برای حفاظت از شبکه انجام دهید. این کار شامل رمزگذاری قوی، رمزهای عبور امن WPA (در صورت لزوم، برای شبکه مهمان متفاوت است)، بررسی Rogue Access Point WIFI (یک نقطه دسترسی بی‌سیم می باشد که بدون مجوز و نظارت مدیر شبکه، نصب شده است)، پنهان کردن نام شبکه، استفاده از فایروال‌ها و فعال کردن احراز هویت MAC است.

تا به اینجا، در خصوص روش های حفظ امنیت شبکه نکاتی ذکر شد تا از داده های خود در برابر هکرها و بدافزارها محافظت کنید. در بخش دوم مقاله نکات بیشتری ارائه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *